GÖTEBORG

Göteborg igår! Samlades i skolan 7.20 och sedan bar det iväg. Första stoppet var en moské där vi fick höra om islam, vilket inte var alltför roligt.. I slutet när vi fick ställa frågor blev det nästan lite pinsamt ett tag då det verkade som om vissa försökte argumentera mot "föreläsaren" i olika frågor endast för sakens skull.
Sedan åt vi lunch och efter det var det dags att besöka en synagoga. Där blev vi guidade av en gammal dam som tydligen inte var tillräckligt stark för att vare sig öppna en dörr eller bära sitt eget "vattenkrus" (hennes benämning på en pappersmugg med vatten).

Sedan gick vi en rundtur på GöteborgsOperan, guidade av en kort, lite rundlagd anställd som bland annat hade en roll som varmkorv på sin meritlista. Det var faktiskt intressant och väldigt roligt! Dock tror jag det faktum att jag och Klara gick tillsammans gjorde stor skillnad för hur roande vi fann turen ;) Vi skrattade åt mycket guiden sa och dessutom kunde jag inte få bort bilden av honom iklädd korvkostym från min näthinna..

Sedan hade vi tre timmars shoppingtid under vilken jag, Johanna och Emma stressade igenom affärerna i Nordstan. Vi hittade inte mycket, jag köpte endast en kavaj och jag tror inte de andra två köpte någonting. Mot slutet var vi lite småsura på grund av detta, men å andra sidan hade vi våra pengar kvar ;)

På kvällen var det sedan dags att se Trollflöjten. Jag hade väldigt låga förväntningar, men blev positivt överraskad! Tror att jag var den som uppskattade det mest bland mina vänner, för även om de tyckte att operan var bra hade de i motsats till mig haft lite för höga förväntningar.

Det roligaste måste ändå varit när Johanna berättade om sitt toalettbesök i pausen, då hon av misstag slängt papperet i papperskorgen, så som man gör på flygplan. Då hade hon automatiskt hört denna rad sjungen som opera i sitt huvud: "Det kanske är - en flygplanstoalett!" Det låter antagligen inte roligt, upptäckte att detta är en sådan sak som måste berättas öga mot öga ;) Jag kunde dock inte sluta skratta och under första sången i andra akten höll jag konstant på att brista ut i skratt på grund av min inre bild av Johanna på scen sjungandes denna rad med en toalett uppstigande i bakgrunden...

Trackback
RSS 2.0