SYNESTESI, HALLÅ

På dagens svenskalektion fick jag reda på att det faktum att alla veckodagar för mig har tillhörande färger innebär att jag har synestesi. Jag har inte trott att dessa färger beror på något särskilt, speciellt inte att det skulle vara ett neurologiskt tillstånd som endast förekommer hos en liten del av befolkningen! Tydligen har en synestet en massa extra aktiva nervbanor i hjärnan, som kopplar ihop sinnena och gör att man ibland får dubbla sinnesintryck. Synestesi kan te sig på olika sätt, antingen upplever man färgerna som ett vanligt synintryck eller så ser man dem mer för sitt inre. Jag kan inte riktigt beskriva hur jag "ser" färgerna, det bara är så att t.ex. onsdagar är allmänt orangea!

Dessutom är det ju så att jag tycker att en vecka är vågrät och en dag är lodrät, vilket tydligen också är en del av synestesin (även om jag tror att många tycker så). Färgmässigt är det veckans dagar som är tydligast för mig, men även om de inte är lika tydliga så har även månaderna olika färger.

Januari: blågrå
Februari: gröngrå
Mars: gul
April: röd
Maj: gul
Juni: blå
Juli: Blågrön
Augusti: röd
September: vitgrå/obestämbar
Oktober: brun
November: orange
December: Ingen

När det gäller veckodagarna är alla väldigt tydliga, men onsdagen är särskilt orange ;) Jag vill kunna förklara hur jag ser/känner/upplever detta,  men det är i princip omöjligt! Allt som har med en onsdag att göra är helt enkelt orange, precis som att lördagen är röd. Om jag ska planera något eller helt enkelt bara tänker på vilken dag det är känner jag liksom den dagens färg! Detta låter som världens flummigaste grej, men uppenbarligen är det ju ingenting jag kan rå för ;)


Mitt "veckoschema" med ungefär rätt nyanser ;)

Trackback
RSS 2.0